Mellemformat kamera
Typiske mellemformater er 6 x 6 cm eller 6 x 9 cm optagelse på 120 film. Der har dog været flere typer også med mindre billeder. Filmen havde papir som bagside, hvilket gjorde håndteringen noget nemmere. Rullen blev derved lystæt og skulle ikke spoles tilbage i udgangskassetten. Der kunne også være direkte rødt vindue til papirets rygside med billedtallet, så der ikke skulle være billedtæller på kameraet. Filmtypen var en meget populær afløser af glaspladerne, men med bedre og mere finkornede film, fik 120 filmen konkurrence af 24 x 36 mm (kinofilm format) filmen i løbet af 30'erne. 120 film var god for amatøren, da billeder blot kunne kontaktkopieres. I begyndelsen dominerede 6 x 9 formatet (8 billeder pr. film), men senere blev 6 x 6 (12 billeder)mest populær. Det gav mere håndterlige kamera, hvor amatøren ikke skulle tænke på, hvilken orientering lodret/vandret, der skulle anvendes.
Prisforskel på film og udstyr, størrelse på lysbilleder m.m. betød dog enden på 120 filmen til amatørbrug.
En masse enkle og lidt mere komplicerede kamera bliver laver fra tiden omkring 1. verdenskrig 20'erne og frem til 60'erne. Det simple boxkamera, et væld af bælgkamera med de nye bedre linser og lukkere.Det var her Agfa, Kodak, Zeiss Ikon blev kendt også som kamerafremstiller/sælger, men det var også her tyske firmaer grundlage deres dominerende placering.
Disse firmaer lavede den enkelte model i flere variationer dels med linser i forskellig kvalitet dels lukkere af forskellig type.
Mange ikke tyske apparater brugte tyske firmaer som underleverandør af linser og lukkere.
Der blev også fremstillet dyre kamera især til 6 x 6 formatet:
Rollei - det toøjede spejlreflex med 6 x 6 som standard var meget brugt som pressekamera. Denne konstruktion blev efterlignet i en række kamera fra andre fabrikker, Zeiss, Altissa, Voigtländer ... nogle ganske simple i udformning
Etøjet spejrefleks med vippespejl:
Hasselblad det ultimative 1-øjede spejreflekskamera med fuldt system af objektiver, et apparat, der har været brugt af profesionelle fotografer lige ind i digitalæraen ( med på Apollo turene til månen).
I denne kategori findes også Mamiya samt Asahi Pentax.