Konica Aiborg “Darth Vader” 1991

 

Konica AiBORG superzoom 35-105 er et stort, meget karakteristisk (hvis ikke ligefrem excentrisk) 35 mm søgerkamera. Det blev beskrevet som “futuristisk, sort, ellipseformet” ved introduktionen . Det er i daglig tale blevet kendt som “Darth Vader”-kameraet, fordi det ligner Star Wars-figurens hjelm.

Huset er af sort plast med gummibelagte greb på enderne. Navnet antyder cyborger (halv menneske halv robot) og AI (kunstig intelligens). Der er 19 automatiske “scene”-tilstande forprogrammeret. Nogle usædvanlige multieksponeringstilstande er inkluderet eksempelvis en serie på seks billeder, hvor blitzen kun udløses til det sidste. Et LCD-panel på toppen viser kameraindstillingerne, og et andet lille LCD-display på bagsiden viser datoindstillingerne (går kun til 2019). Der er autostyret gennemsigtigt plastdæksel for objektivet,  winder med autoretur /manuel returstart og indbygget blitz. Der er ikke mulighed for ekstern blitz.

På bagsiden er der en stor joystick-lignende kontakt, som bevæges lodret for at zoome og vandret for at fokusere manuelt eller flytte fokuspunktet. Fokusafstanden vises på en lille bueformet drejeknap i søgeren.

  • 3,8 – 8,5/35-105 fast zoom objektiv
  • elektronisk centrallukker programstyret ingen manuel mulighed.
  • parallakse korrektion, motor-Winder, objektiv motorzoom, dato bagside, programstyret med display

Det vil være klogt at skaffe sig en manual hent hos Butkus: klik

Konica MS-40 Håndværkerkamera 1988

 

Jeg har i længere tid set mystiske kameraer tilbudt fra Japan med ringen omkring og beskyttelsesglas for objektivet.

I Japan hedder kameraet Genba Kantoku kaldet “Guv”. Et robust kamera som kan betjenes med handsker på. I andre områder af verden kaldes det også Off Road (Kadlubek) ud over som her MS-40.  Det er mere en form for kamerahus. Dette er vandtæt for regn, støvtæt og stødbeskyttet. Det er beregnet til at skulle bruges af ledere af byggegrupper.

Samlingens eksemplar er den første model, som bygger på Konica MT modeller som MT-9. Kameraet er fuldautomatisk programstyring med EV  fra 6 til 17. Objektivet er 3.5 og mindste blænde 16. Flere nævner at objektivet er  højkvalitet typisk Konica. Lukkeren går fra 1/5 til 1/500 sek. Brændvidde er ikke angivet, men nævnes andre steder som 35 mm eller 40 mm, altså vidvinkel. Focus er fuldautomatisk og indstilles med infrarød målinger ( 3 celler til venstre for objektivet)

Film er normal 135 type DX koderet. Mangler koden vælges ISO 50

Senere modeller afviger lidt i opbygning og værdier bl.a. objektiv med 2.8 og også nogle med brændvidde 28 mm (Typer med 28 og Wide i navngivningen). Konica sluttede inden sammenlægningen med Minolta af med en digital variant af Genba Kantoku

Eksemplaret er købt på Ebay i Frankrig. Det er svært at finde Genba Kantoku uden for Japan.

Artikel om Konica og de mange kameraer herunder MS-40 (slutnote ) : klik her vises en række billeder af Genba Kantoku kameraerne.  På You Tube findes flere videoer om kameraerne, en af de bedre kan ses her : Video

Prøvefotografering på Keshmer 100 (push 200) Standalone Rodinal gav fine resultater

 

Et par uger senere var der et enkelt kamera til salg på Ebay. Det viste sig at være et næsten ubrugt Konica Wide 28 fra ca. 1990. Objektivet er 28 mm altså virkelige vidvinkel ellers afviger det kun i detaljer fra MS-40.

Bemærk linierne buer – ses på vandrette mursten. Det er uundgåelig ved så “vid” en vidvinkel som 28 mm. For en byggeleders dokumentation af folkenes arbejde uden betydning.

Bolta Photavit Photina IIIb 1954


1952 vælger Photavit/Bolta at springe på bølgen af TLR kameraer. Man starter med en såkaldt uægte TLR svarende til Voigtländer Brilliant, dvs at søgeren er en stor brilliantsøger som ikke har matskive, hvorfor man ikke kan bruge den til afstandsindstillingen (model I og II). Kameraet Photina laves i flere varianter. To år senere laves Photina Reflex som er en ægte TLR med matskive og dermed afstandsindstilling på matskiven ved kobling mellem de to objektiver

Lukkeren er en Prontor-SVS B,1,…,1/300 og den skal spændes selvstændigt. Objektiver er Steinhell Cassar 3.5/75 og til søger Aktar 3.5/75. Rød indstilling ved filmfremførelse.

Bolta Photavit 36 1957

Omkring 1957 foretager Photavit/Bolta kamerafabrikken et spring fremad. Der udvikles et typisk målsøgekamera for tiden med vekseloptik i Prontor SVS – rød bajonet udløser kaldet “rød næse”.

Kameraet ligner King Regula IIId, men da udviklingen skete uden kontakt med King , er der forskel på bajonetfatninger, så man kan ikke bruge optik fra den ene på den anden..

Lukkeren Prontor SVS har lysværdital indstilling. Bewi lysmåler virker, men er kompliceret i anvendelse og der skal foretages manuel overførelse til LV skalaen.

Produktionen løber kun et par år, så lukker Bolta kameraproduktionen ned. Det er ekstremt sjældent at finde vekseloptik ud over standard 50 mm. Jeg var heldig at købe et total defekt kamera med Enna Photavit Lithagon 3.5/35 vidvinkel.

 

Bolta Photavit minikamera til normal film

Photavit III 1938 – 1950

Bolta – Photavit værk Nürnberg

Bolta værket blev grundlagt af Johann Bolten i Nürenberg omkring 1921. Han emigrerede til USA skiftede navn til John Bolten og blev amerikansk statsborger.Her startede han sin fabrik nummer to. På den tyske fabrik startede han kameraproduktion i 1935. 1937 skiftede den tyske fabrik navn til Photavit og blev en selvstændig del af Bolta værk gruppen. Under krigen havde Bolten ingen indflydelse, men værket fortsatte med krigsproduktion med hjælp af tvangsarbejdere (læs også KZ fanger) Efter krigen undgik Bolten tvangsbeslaglæggelse og reparationslevering til russerne, da ejeren var amerikansk statsborger, hvorfor Photavit kunne starte op med det samme.

  • Boltavit model med 24 x 24 mm på 35 mm film i special kassette 1935 mini model og enkelt model til Kodak 828 Bantam film muligvis lavet i USA
  • Photavit I, II, III, IV og V alle 24 x 24 mm til 1951 mini model
  • Photavit 36 og Photavit 36 automatic 24 x 36 1957-1958 normal størrelse
  • Photina 6 x 6 cm TLR kamera (Rolleiflex type) på 120 film. 1952 – 1954

Kameraværket lukkede 1958, medens Bolta gruppen fortsatte med skiftende ejere som underleverandør af metaliserede plastikdele til bilindustrien.

Venstre Boltavit startmodel / Højre Photavit IV ( med overbygning fra Photavit III )
Photavit II (forbedret fra Boltavit/Photavit I)

Photavit III i samlingen er en blandingsmodel.  Lukker Prontor II er førkrigs model med T, men sandsynligvis lavet lige efter krigen. Objektiv Radionar  Taylor triplet fra Schneider. De andre kamerar i samlingen er alle mere eller mindre defekte. De er tekniske svage.  Se dem klik.

Artikel som pdf fil om kameraerne fra Bolta – Photavit klik

Bortset fra de første (35 mm med papirbagside) skal kameraerne have speciel patron. Filmen transporteres fra en patron til en anden.

Photavit IV set bagfra med patroner. Bemærk tandhjul til fremtrækning og tæller

Det eneste brugbare kamera i samlingen er Photavit III. Det har en primitiv dobbeltspærre og tæller op fra en omdrejning af modtagerspole. Da diameteren på filmrulle vokser, vil mellemrummet mellem de enkelte billeder øges. De senere kameraer IV og V har tandhjul.

Filmstrimmel med øget mellemrum:


Nikon F90x (Europa)/N90x(Japan)/F90s(USA) 1994

Prosumer dvs avanceret amatørkamera.

  • Der er P (program), S (Shutter-lukker), A (Aperatur- blænde) automatik og M (manuel indstilling). Her ud over er 7 fastlagte programsituationer.
  • AF (automatisk afstandsindstilling) til gamle AF objektiver og til nye AF objektiver med motor i objektivet. Afstanden kan vælges spot eller som et snit af et område.
  • Exponering måles enten matrix (middel over billedfladen), i center et større område og spot et mindre område omkring midten. DX kodering med mulighed for manuel valg/korrektur af ISO.
  • Ingen indbygget flash.
  • Indbygget winder med automatisk tilbagespoling

Huset er solidt og ret tungt eller måske rettere gedigent. Kameraet styres af en blanding af knapper og en drejevælger. Indstillinger kan aflæses på en LCD skærm samt en underlinie i søgerbilledet.

Alt i alt et meget avanceret amatørkamera.

Kameraet lanceredes i 1992 og i 1994 i ver 2 markeret med x eller s. Det blev produceret til 2001. 1998 kom en mere avanceret model F100 og 2002 model F80 (lettere lidt enklere og med indstillingsmuligheder udformet med to drejehjul klik), det blev Nikons sidste film SLR. De senere DSLR (digitale) lignede F80 hvad angår indstillinger.

Marts 2021, Fomapan 100 Rodinal Stand, Nikkor 35-70 mm
Fomapan 100, Nikkor
Juli 2024, Kentmere 100 Rodinal Stand, Nikkor
Kentmere 100, Tamron 28-300 mm

Chinon CE Memotron II /Fotoquelle Revueflex 5005 1976

Objektivet er defekt i afstandsindstillingen. Billeder senere er taget med en Revuenon 1.8/55 mm og en Makinon M42 zoom f=3.5 brændvidde 35 mm-105 mm

Chinon – kamæleonen som Alexander Decker skriver i et par artikler om Chinon i Photodeal 1999/I og 2002/IV. Firmaet blev etableret af Chino Hiroshi i 1948 i 1973 benævnt Chinon Industries Inc. Kodak erhvervede fra 1990’erne en større del af firmaet for i 2004 at blive 100% Kodak. Kodak og Kodak Japan er konkurs men tilsyneladende lever Chinon set ud fra deres hjemmeside. Den er desværre kun på japansk så nærmere kan ikke oplyses.

Chinon var primært et produtionsfirma, som lavede kameraer og anden optisk udstyr for andre mærker. Fra 1971 påbegyndes en kamerafremstilling under eget mærke Chinon. Men ofte bliver disse kameraer også enten leveret til handelsfirmaer,bla. Porst og FotoQuelle (Revue) i Tyskland eller leveret til velrenomerede kameramærker tilpasset disses ønsker. Agfa og Alpa sidste SRL kameraer var modifikationer af Chinons kameraer. Det er herfra udtrykket kamæleon stammer – det ydre skifter men det indre er Chinon.

Teknisk er SLR kameraerne solid og store med enkelte nyskabelser. Chinon fulgte med på formindskelsesbølge, men kom aldrig ned til Olympus OM størrelser. I lang tid holder de fast med M42 Praktica/Pentax skruefatning uden supperende fiksfakserier. Senere gik de over til Pentax K fatning. Det er typisk, at de ikke ændrer meget på fatningerne, hvorved der er et stort udbud af objektiver til rådighed.

Kameraet har lodret metallamel focallukker B,1,…,1/2000, M42 tilslutning, blændeprioriteret tidsautomatik TTL, manuel mulighed, selvudløser.

Stort og tungt kamera. Det afgørende nye er automatikken. Indtil 1974 var de fleste M42   kameraer  forsynet med springblænde,  tidsprioritet og stepdown blænde til visningen viste ” i hak”. Enkelte havde fået simuleret blænde, så indstilling af blænde foregik ved fuld åben blænde, men det krævede overførelse af blændeindstilling til husets elektronik enten elektrisk (Praktica) eller mekanisk (Pentax). Elektronikken benyttede CdS fotomodstand til måling af lysstyrke en ret langsom komponent.

Chinon gik over til silicium fototransistor, der er lynhurtige. Man valgte blænden (blændeprioritering). Når udløseren nåede halvt ned,  gik blænden (springblænde) til den indstillede værdi og lige efter  måltes lysmængden, hvorved tiden blev elektronisk  beregnet (analogt). Første gardin startede og 2. gardin (lukker) blev startet af elektronikken, når den beregnede tid var gået. Dette kunne lade sig gøre på grund af fototransistoren hurtighed.

Med Revuenon 50 mm 1.8 (Chinon obj)
Med Makinon Zoom 35 – 105 mm 35 – ikke samme kvalitet

Adox 300 1956 – 1962 magasinkamera

I midten af 50’erne blev farvefilm primært som dias (omvendt positiv film) overkommelig for den almindelig amatør. Men stadig var farvefilm dyr sammmenlignet med sort/hvid. Flere fabrikanter forsøgte at slå igennem med princippet et kamera to filmkassetter.  Adox  (Dr. C. Schleussner Fotowerke Tysklands næststørste efter Agfa) var en gammel tysk filmproducent. 1933 videreførte de Wirgins kameraproduktion da indehavere måtte flygte. Adox opretholdt efter krigen en mindre kameraproduktion i samarbejde med Wirgin med fortrinsvis simple kameraer.

Men Adox kom også med dette kamera Adox 300, typisk tubus kamera god lukker Compur Rapid LV (*) indstilling, Bewi lysmåler LV manuel overførelse og objektiv (Xenar). Kameraet havde vekselkassetter  og et dreje hurtig optræk ved objektivets tilslutning til huset med stærk inspiration fra Zeiss Ikon Tenax (1938).

Adox havde prototype klar med vekseloptik (Compur Type 1) og  en Adox 500 , men firmaet blev overtaget af Du Pont. De førte filmproduktionen videre, medens kameraproduktion overgik for nogle få år til Wirgin  (Edixa 16 subkamera). I dag er mærket Adox i brug  af FotoImpex, som anvender det som varemærke for kemikalier og film til analog fotografering.

Åben kassette
Bagside kamera uden kassette
Bagside kamera med kassette


(*) LV lysværdi et tal for lysintensitet. I LV indgår lukker hastighed og blænde værdi således at et trin op af den ene svarer til et trin ned af den anden. Det er mekanisk koblet ved lukkeren.

Kodak Instamatic Reflex 1968


Kodak Instamatic kamera i den avancerede ende. Udstyret med en  tyske Standard  Compur lukker type 2. Passer objektiver med Kodak Retina Reflex III og S. CdS lysmåler til automatik. Billedstørrelse 24 x 24 mm

Men til 126 kassetter som bedst egner sig til boxtyper af Instamatickamera. Filmfladen er en del af plastkassetten .

Kassetteproduktion ophørt omkring 2008. Men mange internetside fortæller om, hvorledes man kan lukker en kassette op og fylde den med en strimmel normal 35 mm film.

Lad være med at prøve, spildte kræfter for mit vedkommende. Film var sort af falsk lysindfald. Det er en meget besværlig proces og ingen ved om kassetten er lystæt efter samling igen med film. Dertil kommer at instamatickassetten aldrig har været en god optiske løsning.