![]() MENU Kamerafamilier · Intro ···· Fattigmandsleica ·· Forståelse · Tyske kameraer · Japanske kameraer · Retina familien · Rollei/C35 familien · Fjederoptræk · De små sorte · Bridge kameraer · SLR familien i Japan · TLR Rollei like · Fabriksoversigt · Samling · Johansen ©Leif Johansen Disclaimer Herved fralægger jeg mig ethvert ansvar, som juridisk kan tillægges disse sider gennem anvendelse af links til trediepersons homepages. Såfremt personer finder, at jeg har juridisk har misbrugt informationer og/eller billedmateriale, hvortil jeg ikke har copyright, bedes man rette henvendelse til mig, hvorefter materialet vil blive fjernet fra disse sider. Leif Johansen | Kamerafamilier!"Fattigmands leica"Et begreb der har fulgt mig gennem livet - uden dog at have redet mig som en mare. Som halvstor dreng mødte jeg en spændende mand som var i familie med en kammerat. Han forsøgte at leve som fotojournalist og fortalte i den lokale FDF kreds om en tur til Mount Blanc med ski og Leica. Jeg lånte fotoblade af min tysklærer i min skole og blev klar over, at min fars gamle Brownie fra 30'erne skulle afløses af noget bedre. Hvad skulle mit kamera kunne?
Det måtte være en Leica. Contax var gledet ud af billedet i 50'erne. Rolleiflex ikke aktuel. Exakta var ret ukendt og lugtede af specialkamera for biologer e.c. Eneste problem – det var uopnåelig for en 14 års dreng i en familien fra det jævne borgerskab.
Hvad er så det jeg kalder en "fattigmandsleica"?Lille kompakt kamera til 24 x 36 mm med ægte vekseloptik ikke satsoptik. Dermed er givet at lukkeren skal sidde på kamerahuset og ikke i objektivet. Lukkeren er en centrallukker og ikke en spaltelukker det sidste gøre det til en Leicatype men det er noget helt andet. Den optisk bedste løsning med centrallukker er statsobjektivet, hvor lukkeren sidder nogenlunde i det optiske midterplan i objektivet og hvor kun den forreste del af objektivet udskiftet. For mig var det en pseudoløsning - så var de ikke en "Leica" ja det er måske endda en oldsag af et bælgkamera ( Kodak Retina). Jeg anede intet om vignetering og de problemer placeringen af centrallukkeren giver. Men placeringen giver begrænsninger i brændvidder på objektiver. Standard er 45 – 55 mm. Vidvinkel normalt omkring 35 mm. Standardtele 85 – 90 mm og 135 mm. Der findes tele objektiver med 200 mm og 350 mm (Voigtländer dog til spejreflekskameraer), men de blev ekstrem dyre og ses yderst sjældne. Tilsyneladende er disse lange teler fri for vignettering ved store blændeåbninger. Generelt har priserne for vekselobjektiver været høje sammenlignet med kameraets pris, hvorfor det typisk er svært og dyrt i dag at finde vekselobjektiver til "fattigmandsleicaen" I USA finder vi den ærkeamerikanske serie Argus Der er også en oversigt over japanske kameraer af denne type, som jeg har kunnet finde i litteraturen. Men desværre er japanske kameraer ikke så systematisk beskrevet som de tyske, især i tiden før 1955. ![]() Kochmann Korelle K 1932/33fra Google En specialitet er Robot fra Berning 1934. Kamera med fjederoptræk i format 24x24 mm. Lukker er også specialudviklet rotationslukker mellem Berning og Gaultier, men stadig en "bag objektiv" lukker, måske i virkeligeheden inspirationen for alle de følgende. ![]() Fattigmandsleicaen dukker op igen efter 2. verdenskrig og foreløbig ser det ud som om en første efterkrigsmodel var AkArette fra Fa. AkA Apparate und Kamerabau Gmbh oprindelig startet i Wildbad/Schwarzwald 1947 men snart overflyttet til Friedrichhafen/Bodensee 1949. Men også Futura Werk i Freiburg kommer i 1947 med 24 x 24 kamera Efka. Jeg har dog ikke kunnet finde mange oplysningern om dette kamera. Fra begyndelsen af 1960'erne er det slut med nye modeller af denne type kamera bortset fra Voigtländers forsøg til en model i 1974. Interessen var nu drejet over til spejreflekskamera med centrallukker på huset og vekselobjektiv, det skal måske kaldes "fattigmandsexakta". "Fattigmandsleica" blev for mig en kamerahistorie – og samlerinteresse. Hvor intet andet er angivet er det foto af kameraer i min samling. Til top ©Leif Johansen |